| TACAM T-60 |
 |
|
In urma campaniei din 1941, armata romana a realizat ca nu poseda arme anti-tanc eficiente impotriva tancurilor medii si grele sovietice. Intrucat nici armata germana nu era intr-o situatie mai buna si nu putea oferi Romaniei tancuri si tunuri anti-tanc, maresalul Antonescu a lansat ideea realizarii in tara a unui tanc similar ca performante cu tancul sovietic T-34. Din nefericire, industria romana nu putea face fata unui asemenea proiect. Insa la sfarsitul anului 1942 era disponibila o mare cantitate de armament de captura, incluzand 175 de tancuri si 154 piese de artilerie. Cu aceste resurse la dispozitie, locotenent-colonelul Constantin Ghiulai a primit sarcina de a realiza un tun anti-tanc autopropulsat. Pentru sasiu a fost ales tancul usor sovietic T-60, ca fiind accesibil industriei romanesti. Motorul tancului era GAZ 202, licenta a motorului Dodge-Derretto-Fargo FH2, pentru care existau suficiente piese de schimb in Romania si Germania. Ca armament principal a fost ales tunul de camp sovietic F-22, calibrul 76,2 mm, 38 de piese fiind disponibile intr-un depozit in Targoviste. Pentru scutul suprastructurii se foloseau placi de blindaj de 15 mm grosime, demontate de la tancuri BT-7. Noul vehicul a fost denumit Tun Anticar pe Afet Mobil T-60, prescurtat TACAM T-60. Dupa aprobarea proiectului, 23 tancuri T-60 in stare de functionare au fost trimise la Atelierele Leonida din Bucuresti. Pe 12 ianuarie 1943 prototipul a fost finalizat si alte 11 tancuri T-60 au fost trimise pentru conversie. La sfarsitul lunii iunie 143, primele 17 TACAM T-60 au fost distribuite centrului de instructie al trupelor mecanizate si Regimentului 1 care de lupta, pentru evaluare si antrenament. Celelalte 17 TACAM au fost asamblate pana la sfarsitul anului 1943. 16 TACAM T-60 au fost distribuite Regimentului 1 care de lupta, unde au format Compania 61 anti-tanc, iar 18 TACAM T-60 au fost distribuite Regimentului 2 care de lupta, unde au format Compania 62 anti-tanc. TACAM-urile au participat la operatiile militare din Basarabia si Moldova, din februarie pana in august 1944. Toate au fost confiscate de sovietici in octombrie 1944.
| Specificatii tehnice |
 |
| Echipaj | 3 |
| Greutate | 9 t (complet incarcat) |
| Dimensiuni |
| Lungime totala | 5,51 m |
| Lungime sasiu | 4,24 m |
| Latime | 2,35 m |
| Inaltime | 1,75 m |
| Garda la sol | 0,33 m |
| Motor |
| Tip | GAZ 202, racire cu lichid |
| Cilindri | 6 |
| Putere | 80 CP/3500 rpm |
| Carburant/rezervor | benzina, 2 x 140 litri |
| Performante |
| Viteza maxima pe sosea | 40 km/h |
| Viteza maxima pe teren | 20 km/h |
| Obstacole verticale | 0,5 m |
| Santuri | 1,3 m |
| Adancime vad | 0,6 m |
| Panta maxima | 32° |
| Autonomie pe sosea | 200 km |
| Autonomie pe teren | 150 km |
| Armament |
| Principal | 1 tun F-22 L/51 calibru 76,2 mm |
| Camp de tragere vertical | de la -5° la +8° |
| Camp de tragere orizontal | 32° |
| Munitie | 44 proiectile |
| Secundar | 1 mitraliera ZB-53 calibru 7,92 mm |
| Blindaj |
| Blindaj | 15-25 mm |
|
|