WorldWar2.ro
Armata romana in
al Doilea Razboi Mondial
Home + Organizare + Divizii + Aeronautica + Arme + Decoratii + Operatii militare
Generali + Memorii, jurnale + Media + Primul razboi mondial + Forum
Romana English
Piese de artilerie
Aruncatorul Brandt, cal. 50 mm, md. 1937
Aruncatorul Brandt, cal. 60 mm, md. 1935
Tunul antitanc Puteaux, cal. 25 mm, md. 1937
Aruncatorul Brandt, cal. 81,4 mm, md. 1927/31
Aruncatorul Brandt, cal. 81,4 mm, md. 1939
Tunul antitanc Bofors, cal. 37 mm, md. 1936
Tunul antitanc Breda, cal. 47 mm, md. 1935
Tunul antitanc Bohler, cal. 47 mm, md. 1935
Tunul antitanc Pak 38, cal. 50 mm, md. 1938
Tunul antitanc Pak 97/38, cal. 75 mm, md. 1897/38
Tunul antitanc Pak 40, cal. 75 mm, md. 1940
Tunul antitanc DT-UDR 26, cal. 75 mm, md. 1943
Tunul de camp Schneider, cal. 75 mm, md. 1897
Tunul de camp Schneider-Putilov, cal. 75 mm, md. 1902/36
Tunul de camp Skoda, cal. 75 mm, md. 1928
Tunul de camp cal. 76 mm, md. 1942
Tunul lung Schneider, cal. 105 mm, md. 1936
Obuzierul Skoda, cal. 100 mm, md. 1934
Obuzierul Krupp, cal. 105 mm, md. 1898/09
Obuzierul Krupp, cal. 105 mm, md. 1912
Obuzierul Krupp, cal. 105 mm, md. 1916
Obuzierul Krupp, cal. 105 mm, md. 1918/40
Obuzierul Skoda, cal. 105 mm, md. 1940/43
Obuzierul De Bange, cal. 120 mm, md. 1878
Obuzierul cal. 122 mm, md. 1910/30
Obuzierul greu Skoda, cal. 150 mm, md. 1934
Tunul de munte Skoda, cal. 75 mm, md. 1915
Tunul de munte Schneider, cal. 75 mm, md. 1906/09
Tunul de munte Putilov, cal. 76,2 mm, md. 1909
Obuzierul de munte Skoda, cal. 100 mm, md. 1916
Obuzierul de munte Bohler, cal. 105 mm, md. 1940
Mitraliera antiaeriana Hotchkiss, cal. 13,2 mm, md. 1931
Tunul antiaerian Hotchkiss, cal. 25 mm, md. 1939
Tunul antiaerian Oerlikon, cal. 20 mm, md. 1928
Tunul antiaerian Gustloff, cal. 20 mm, md. 1938
Tunul antiaerian Rheinmetall, cal. 37 mm, md. 1939
Tunul antiaerian Bofors, cal. 40 mm, md. 1930
Tunul antiaerian Vickers, cal. 75 mm, md. 1936/39
Tunul antiaerian Skoda, cal. 76,5 mm, md. 1925
Tunul antiaerian Krupp, cal. 88 mm, md. 1936
Tunul de camp Schneider, cal. 155 mm, md. 1917
Tunul antitanc Breda, cal. 47 mm, md. 1935
Tun antitanc Breda, calibrul 47 mm, model 1935.
Tun antitanc Breda, calibrul 47 mm, model 1935.
Tunul anticar Breda demontat.
Tun anticar Breda pe tarmul Marii Azov. Iunie 1942.

Tunul anticar Breda calibrul 47 mm se compune din urmatoarele parti: teava cu inchizatorul, mansonul tevii, frana de tragere, cutia franei de tragere cu leaganul, afetul superior, afetul inferior, aparatele de ochire.

Teava este din otel, cu pereti simpli, avand culata prismatica, in care este prevazut locasul transversal al inchizatorului. In fata culatei, teava este prevazuta pe partea superioara cu doua nervuri care servesc pentru conducerea inchizatorului. In interiorul tevii, inapoi, se gaseste o parte tronconica lisa, care este lacasul tubului de alama, iar inainte se gaseste partea ghintuita, cu 24 de ghinturi cu pas constant. Teava se misca in timpul tragerii (reculeaza).

Inchizatorul serveste pentru inchiderea culatei tunului, darea focului si scoaterea cartusului tras. Mecanismul de inchidere este sistem cu pana orizontala (alunecand in locasul sau din culata). Inchizatorul este prevazut in interior cu locasele mecanismelor de percutie si dare a focului, in exterior pe fata inferioara se gaseste locasul pentru bratul parghiei si contra parghiei mecanismului de inchidere, iar pe fata superioara este prevazut cu doua santuri ale nervurilor conducatoare, ce se gasesc pe partea de sus a culatei (in locasul inchizatorului). Pe partea dinainte a inchizatorului, intr-un plan inclinat, se afla locasul celor 2 extractoare, iar pe partea stanga a inchizatorului se afla o scobitura pentru incarcarea cartusului.

Mecanismul de inchidere este format dintr-o parghie cu maner, care traverseaza culata in partea dreapta, si care este legata de contra parghie. Contra parghia are un dinte care serveste la armarea percutorului si care se gaseste in contact cu nuca de armare si dezarmare.

Mecanismul de percutie este constituit dintr-un percutor care are un arc in interior, ce se rezeama pe dopul de inchidere. Percutorul este prevazut in exterior cu o nervura pe care se sprijina in partea de jos dintele contra parghiei mecanismului de inchidere, si in partea de sus dintele nucii de armare si dezarmare, pentru rearmarea cu mana. In partea opusa nervurii, corpul percutorului este prevazut cu un dinte care se reazema pe dintele pistonului de armare, iar cand percutorul este inainte (dezarmat) planul inclinat al dintelui de la percutor se afla in contact cu planul inclinat al dintelui de la pistonul de armare, care serveste la armarea percutorului. Pistonul de armare are un prag de sprijin al arcului, iar in partea opusa arcul se sprijina pe dopul de inchidere lateral, aflat pe partea dreapta a inchizatorului. Extremitatea stanga a pistonului de armare are un plan inclinat care se afla in contact cu nuca de armare.

In momentul inchiderii culatei, lucrand in sens contrar asupra parghiei cu maner, dintele contra parghie paraseste percutorul care ramane armat in dintele pistonului de armare. Pentru darea focului se actioneaza asupra parghiei de dare a focului tragandu-se spre inapoi. In timpul acestei miscari, nuca de dare a focului actioneaza asupra pistonului de armare, care paraseste percutorul care actionat de arc izbeste capsa.

Mecanismul de dare a focului se afla deasupra culatei si se compune din parghia de dare a focului si siguranta. De parghie este fixata furca de armare si siguranta, care se imbina cu nuca de armare si dezarmare. Nuca de armare si dezarmare este prevazuta in partea de jos cu un dinte pentru rearmarea manuala a percutorului, fara a deschide culata. Pe parghia de dare a focului se afla siguranta, care poate sa blocheze parghia si sa impiedice astfel actiunea sa asupra percutorului.

Mecanismul de extragere este un tub legat de teava printr-o parghie de fixare si unit cu cilindrul franei de tragere, care se afla in cutia franei de tragere, printr-o portiune filetata.

Mansonul tevii este prevazut pe ambele fete cu 2 amortizoare de recul care se sprijina pe doua brate rigide ce se gasesc la afetul superior. Pe partea dreapta se afla cei doi dinti de recul (pentru reculul lung si reculul scurt) care izbesc indicatorul de recul in timpul tragerii. Mansonul este prevazut la partea inferioara cu doua gheare conducatoare care aluneca in timpul reculului pe cele doua benzi conducatoare ce se gasesc deasupra cutiei franei de tragere. Mansonul are axul sau convergent inainte cu axul leaganului, particularitate care este foarte importanta, fiindca ea ajuta la marirea stabilitatii tunului in timpul tragerii.

Frana de tragere este hidraulica cu arcuri recuperatoare. Cilindrul franei este unit inapoi cu mansonul tevii, iar tija pistonului este unita inainte cu cutia franei. Recuperatorul este constituit din 2 arcuri care sunt asezate in interiorul franei, in sitem telescopic (suprapuse). Lichidul de frana, in cantitate de 1 kg, are compozitia: 60% glicerina, 40% apa, 20 gr Na2CO3. Inainte de tragere, lichidul se gaseste in partea de dinainte a cilindrului franei, intre dopul cu garnituri al cilindrului si piston. In timpul reculului, prin deplasarea cilindrului franei odata cu mansonul si teava, lichidul trece din partea din fata a cilindrului in partea opusa, prin doua orificii de scurgere aflate in partea de dinainte a tijei pistonului. Spatiul de scurgere variaza prin micsorarea progresiva a celor doua orificii, astfel incat se realizeaza o scurgere a lichidului descrescanda. Concomitent cu trecerea lichidului dintr-o parte in alta, are loc si o comprimarea arcurilor recuperatoare, care realizeaza astfel o rezistenta crescanda pana la anularea reculului. Dupa terminarea reculului, cele doua arcuri recuperatoare comprimate se destind si imping cilindrul franei, in timp ce lichidul trece din nou in partea din fata a cilindrului.

Cutia franei de tragere este tubulara si prevazuta deasupra cu doua benzi conducatoare pe care aluneca mansonul tevii. In partea de jos are leaganul format dintr-un sector dintat al mecanismului de inaltime. Lateral este prevazut cu 2 umeri pentru impreunarea cu afetul superior. In interior are frana de tragere.

Afetul superior este in forma de furca si prevazut cu pinion pentru angrenarea cu sectorul dintat al leaganului. In partea de jos are un pivot care serveste la centrarea si legatura cu afetul inferior. Afetul superior are cele doua manivele ale mecanismelor de inaltime si directie. In partea de sus are doua brate rigide pe care se sprijina amortizoarele de recul ale mansonului tevii. Cele doua brate au scopul de a permite mansonului tevii, impins de arcurile recuperatoare, sa inainteze in timpul miscarii de inaltime astfel incat sa dea mansonului un supliment in cursa de revenire in baterie, care creste progresiv cu ridicarea in inaltime.

Afetul inferior este constituit dintr-o platforma port pivot, la care este legat afetul superior. Are doua brate posterioare de care se unesc cele doua falcele. La partea superioara este prevazut cu doua sine conducatoare, care intra in locasurile lor de la afetul superior. Afetul inferior este prevazut cu o osie cu suspensie elastica pentru cele doua roti si cu un sector dintat elicoidal, ce serveste la miscarea in directie. Cele doua falcele sunt unite cu cele doua brate prin inchiderea a doua parghii ce fixeaza cele doua pozitii ale falcelelor, si anume: in prelungirea bratelor pentru tragere, sau pentru transport, ambele falcele servind ca hulube. Cele doua falcele sunt prevazute cu sape pentru a fixa piesa in timpul tragerii.

Specificatii tehnice
Calibru47 mm
Lungime totala3,13 m
Latime980 mm
Lungime teava1680 mm
Numar ghinturi24
Pasul ghintului1/25 cal
Adancime ghinturi0,5 mm
Camp de tragere verticalde la -10 la +60
Camp de tragere orizontal60/ 46 la peste +12
Recul340-630 mm
Greutate in actiune283 kg
Greutate in mars316 kg
Greutate proiectilperforant: 1,45 kg
exploziv: 2,45 kg
Greutate cartusperforant: 1,98 kg
exploziv: 2,88 kg
Viteza initiala proiectilperforant: 630 m/s
exploziv: 250 m/s
Energie la gura tevii0,103 tone
Putere de patrundere55,6 mm la 100 m
43,1 mm la 500 m
Bataie maxima6500 m cu proiectil perforant
4300 m cu proiectil exploziv
Echipaj5
Autor: Dragos Pusca
 Sus
Comentarii vizitatori Adauga comentariu
Nu sunt comentarii pentru acest articol