WorldWar2.ro
Armata romana in
al Doilea Razboi Mondial
Home + Organizare + Divizii + Aeronautica + Arme + Decoratii + Operatii militare
Generali + Memorii, jurnale + Media + Primul razboi mondial + Forum
Romana English
Nave
SMR Regele Carol I
SMR Dacia
SRD Aurora
NMS Delfinul
NMS Rechinul
NMS Marsuinul
Submarinele clasa CB
NMS Constanţa
NMS Constanţa
Serbari marine la Constanta. In fundal: nava baza Constanta.
Nava baza NMS CONSTANTA in camuflaj specific primei parti a razboiului (figuri poligonale in alb, gri deschis, gri inchis si negru).
Incarcarea unei torpile pe CONSTANTA.
NMS Constanta
Construită în anii 1927-28 la şantierul naval Guarnaro din Fiume, sub supravegherea unei Comisii Tehnice a marinei militare române, nava bază CONSTANŢA a fost lansată la apă la 3 noiembrie 1928. La 11 mai 1931 nava a primit un echipaj redus iar la 8 iunie 1931 s-a înălţat pavilionul în cadrul unei ceremonii la care a participat întregul personal românesc din Fiume.

Nava bază CONSTANŢA avea un deplasament de 1.609 tone, două motoare Diesel care dezvoltau o viteză de 13 noduri, şi avea ca armament două tunuri AA navale Bofors calibrul 102 mm şi două mitraliere AA calibrul 40 mm.

Întrucât construcţia submarinului DELFINUL era întârziată, la 15 iunie 1931 CONSTANŢA a părăsit portul Fiume, ajungând în ţară la Constanţa pe 20 iunie 1931. La 5 octombrie 1935 nava a transportat viitorul echipaj al submarinului la Fiume. Întrucât construcţia submarinului nu era finalizată, CONSTANŢA s-a întors în România. La 7 februarie 1936, nava bază a plecat la Fiume spre a escorta submarinul la Constanţa.

Îndeplinind rolul de navă bază submarin, CONSTANŢA a însoţit submarinul DELFINUL la Istambul pentru andocare în decembrie 1936 şi în iunie 1937. In august 1938, portul Constanţa a fost înzestrat cu un doc plutitor îndeajuns de mare astfel încât unitatea navă bază submarin să poată rămâne definitiv la Constanţa, locul de staţionare fiind dana zero, unde s-a amenajat şi un atelier de torpile.

Din iunie 1940, CONSTANŢA a făcut parte din Grupul submarine şi vedete torpiloare, împreună cu submarinul DELFINUL şi vedetele torpiloare VISCOLUL, VIJELIA şi VIFORUL.

În primăvara 1941, cele doua tunuri moderne Bofors de 102 mm au fost cedate puitorului de mine MURGESCU, CONSTANŢA primind în schimb două tunuri AA Vickers de calibrul 76 mm din dotarea distrugătoarelor. Cele două mitraliere AA de 40 mm fuseseră anterior înlocuite cu două mitraliere AA Oerlikon cal. 20 mm şi două mitraliere cvadruple Hotchkiss.

Între 13 şi 18 iunie 1941, CONSTANŢA a făcut parte din Dispozitivul de siguranţă al operaţiei de minare din largul Constanţei.

Unul din tunurile AA de 76 mm ale navei CONSTANŢA a doborât un avion inamic la 3 august 1941.

În mai şi iunie 1942, CONSTANŢA a participat la exerciţii de debarcare şi evoluţii împreună cu navele MURGESCU şi DACIA.

În vara anului 1944, nava bază a fost prevăzută cu centură antimagnetică, pentru a putea ieşi din port fără riscuri în dispersările din timpul bombardamentelor aeriene.

În urma venirii la Constanţa a unităţilor flotei sovietice la 30 august 1944, la 5 septembrie 1944 CONSTANŢA a fost rechiziţionată de către sovietici, o dată cu celelalte unităţi ale Forţei Navale Maritime.

Specificatii tehnice
Deplasament1609 t
Lungime78 m
Latime11 m
Pescaj4 m
Armament2 x 76 mm
2 x 20 mm
2 x 2 x 13,2 mm

Surse:
Modelism 4/1999 (67)
Marina română în al II-lea război mondial, Koslinski N., Stănescu R., Bucureşti, 1996
 Sus
Comentarii vizitatori Adauga comentariu
Stefan Hagiu  (21 aprilie 2005)
Pe aceasta nava si-a inceput serviciul militar in marina Rominiei Regale bunelul meu: Ion Neculae Agiu, care a devenit mai apoi medic pe submarinul Delfinul. La Fiumi a plecat pe aceasta nava insa s-a intors medic pe submarin.