TAs |
|
In perioada noiembrie 1943 - august 1944, Germania a livrat armatei romane 108 tunuri de asalt Sturmgeschutz III Ausf G, care au fost distribuite Divziei 1 blindata, Diviziei 8 cavalerie motorizata si Detasamentului blindat al Armatei a 4-a, sub denumirea "TAs" (Tun de Asalt). Cateva piese au fost livrate si Centrului de Instructie Mecanizata din Targoviste. Blindatele fusesera asamblate in Germania, prin montarea unui tun de 75 mm pe sasiul tancului mediu Panzerkampfwagen III. Prima varianta a fost construita in 1940, utilizand sasiul unui tanc Panzerkampfwagen III F pe care a fost montat un tun de 75 mm cu teava scurta. Tunurile de asalt au fost utilizate cu succes in campania din Franta, iar pana la declansarea razboiului in est, in 1941, armata germana detinea 400 de tunuri de asalt. Aceste blindate erau avantajate de profilul jos si de grosimea blindajului frontal, ceea ce le permitea sa se angajeze in lupta chiar cu tancurile inamice, in ciuda armamentului inadecvat. Ultima varianta, Stug III G, a fost produsa intre decembrie 1942 si martie 1945, si avea protectie sporita (blindaj frontal de 80 mm, scuturi laterale, ciment antimagnetic) si un tun antitanc de 75 mm. Tunurile de asalt ale Diviziei 1 blindata au participat la actiunile de pe frontul din Moldova si in operatia Iasi - Chisinau, dar cele ale Diviziei 8 cavalerie nu au luat parte la actiuni militare in serviciul armatei romane, fiind confiscate de germani pe 22 august, pentru a forma Detasamentul blindat Braun. Majoritatea tehnicii de lupta a Diviziei 1 blindata, printre care si tunurile de asalt, a fost capturata de sovietici in perioada 23-28 august, desi trupele romane incetasera ostilitatile. Tunurile de asalt ramase au fost folosite impotriva germanilor in luptele pentru eliberarea teritoriului Romaniei, si au participat apoi la operatiile din Cehoslovacia si Austria, in cadrul Regimentului 2 care de lupta.
Specificatii tehnice |
|
Echipaj | 5 |
Greutate | 23,9 t |
Dimensiuni |
Lungime | 6,77 m |
Latime | 2,95 m |
Inaltime | 2,16 m |
Motor |
Tip | Maybach HL 120 TRM |
Cutie de viteze | ZF SSG 77, 5+1 |
Cilindri | 12V |
Putere | 300 CP/3000 rpm |
Carburant | benzina |
Performante |
Viteza maxima pe sosea | 40 km/h |
Viteza maxima pe teren | 24 km/h |
Obstacole verticale | 0,6 m |
Santuri | 2,3 m |
Adancime vad | 0,8 m |
Panta maxima | 30° |
Autonomie pe sosea | 155 km |
Armament |
Principal | 1 tun StuK 40 L/48 calibru 75 mm |
Munitie | 54 proiectile |
Secundar | 2 mitraliere MG34 / MG42 calibru 7,92 mm |
Blindaj |
Frontal | 50 mm [+30 mm] sau 80 mm |
Lateral | 30 mm [+11 mm] |
Spate | 50 mm |
Plafon | 11 mm |
|
|