|
virag mihai (4 August 2010)
am nimerit pe acest site cautand poze despre IAR-80.Tatal meu a fost pilot militar(1952-1982)si a fost brevetat pilot de vanatoare pe IAR-80 la data de 05.08.19529 begin_of_the_skype_highlighting 05.08.19529 end_of_the_skype_highlighting (din carnetul de zbor).La rubrica tipul si nr. avionului sunt trecute nr.:425,294,378,311,319,58,343,361,188.Scoala de ofiteri de aviatie naviganti a facut-o la Tecuci intre 1950-1952.
|
Dan Antoniu (28 May 2008)
tassia* este o persoana? nume? pseudonim? porecla?
Ce sustineti in acel scurt articol datat 14 May 2008 este o poveste incorecta din toate punctele de vedere, ce aduce foarte mari deservicii istoriei acestei tari. Va sfatuiesc sa va informat inainte sa faceti afirmatii gratuite, exista lucrari editate pe care le puteti lectura pentru a va forma o cultura aeronautica. Acestea sunt bombe lipsite de efect, ce zgarie ochiul.
Afirmatie:
- “unde Printul Nicolae era comandantul unei escadrile de asalt cu 27 avioane”
Incorect:Printul nu putea fi comandantul unei escadrie,
Afirmatie:
-“La manevrele regale din Transilvania 1936……. un accident in care a fost implicat un avion IAR-80.
Incorect: In anul 1936 IAR-80 era doar o idee pe planseta ing. Mircea Grossu Viziru.
|
tassia* (14 May 2008)
La manevrele regale din Transilvania 1936 unde Printul Nicolae era comandantul unei escadrile de asalt cu 27 avioane a avut loc un accident in care a fost implicat un avion IAR-80 condus de Adj.Av. Gutu Grigore Flotila 3 Galati . Mentionez ca la Copsa Mica exista si acum o troita ridicata in memoria aviatorului care, spre surprinderea tuturor a supravietuit.
|
Todoran Dumitru (27 November 2007)
Nu stiu daca se mai gaseste vre-un IAR 80 original.
Poate totusi sa maifie pe undeva cateva compomente. Exista candva o legenda cu un avion romanesc prabusit pe undeva prin Muntii Fagarasului.Dar cu siguranta nu a fost IAR-80.
|
Dan Antoniu (19 August 2007)
Domnule Florin Sutu
Vedeti, datorita anumitor persoane, ca cele la care faceti referire, fara nici o informare corecta si din dorinta de a impresiona braveaza, lansand neadevaruri grosolane. La randul lor, auditorii, impresionati de vastele cunostinte ale interlocutorului, le duc mai departe fara a realiza realitatea.
Mai grav, sunt persoane competente care spun neadevaruri, motivul? cred ca este pur psihologic,acestia nu mai pot fi reperati.
Toate aceste fapte aduc mari deservicii istoriei in general.
Legat de acest fenomen, istoricul englez Arnold Toybe a afirmat:
"Dumnezeu nu poate schimba istoria, istoricii da!"
Fabrica IAR Brasov a fost bombardata in doua randuri, aprilie si mai 1944, ce a ramas a fost dislocat pe teritoriu pentru a eviata distrugerea. Va dati seama ca rusii nu prea mai aveau ce lua. Deasemeni, tehica ramasa la IAR era super primitiva, nu interesa, aveau la discretie utilaje ultra avansate din Germania.
|
Florin Sutu (7 August 2007)
Domnule Antoniu,
In primul rand regret intarzierea cu care raspund.
Am aflat despre asta din mai multe surse, dar toate pe cale orala.
Printre ele, de la prelegeri ale ofiterilor in timp ce faceam servicul militar la radiolocatie.
|
Dan Antoniu (21 April 2007)
Domnule Florin Sutu,
Ma numesc Dan Antoniu (danantoniu01@yahoo.com)va rog sa-mi dati si mie sursa Dvs. de informare, din care reiese ca ocupantul sovietic a demontat uzina de la Brasov si a transportat-o in URSS.
|
Florin Sutu (10 April 2007)
Din moment ce la Bacau se construieste replica exacta a avionului Folke Wulf-190, pentru a fi comercializat de o companie germana, tot la Bacau aceeasi intreprindere ar putea construi IAR-80, daca e cineva interesat in asa ceva.
Motoare radiale in jur de 1000HP au fost destul de raspandite in timpul celui de-al doilea razboi mondial.
Nu ar fi necesara utilizarea unui motor original de I.A.R.-80.
O sursa de informatie despre IAR-80 ar fi intr-adevar din Rusia, asa cum s-a sugerat anterior, dar din alt motiv: fabrica IAR din Brasov a fost demontata si expediata in URSS dupa razboi. Din experienta mea in industrie, desenele tehnice vechi se pastreaza in arhiva unei intreprinderi, chiar daca n-au fost utilizate de zeci de ani.
|
Mihai ANDREI (24 December 2006)
Prin anii '60 - '70 mi-am pus si eu speranta in legenda IAR-80 din Turcia. Anii au trecut si incet, incet m-am mai linistit.
Daca se voia un IAR-80 se putea pastra din anii '50 - '60, cand inca mai zburau.
In anul 1993 am avut ocazia sa stau de vorba cu un fost director al Muzeului aviatiei din Turcia, un fost pilot de F-86, F-100,...
Eram la Inonu, langa Eschisehir (baza aeriana SUA-Turcia), iar pilotul, colonel, era directorul Aeroclubului Inonu, mare baza de performanta in Turcia.
Mi-a spus cu toata seriozitatea si competenta ca in Turcia nu exista un astfel de avion.
La muzeul din Turcia, care nu mai este la Istambul, Izmir,... exista un PZL-24, cu insemne turcesti.
Din mii, zeci de mii de exemplare, pe serii de tipuri de avioane din WW II au supravietuit cateva, pe ici pe colo,... iar noi visam la un "miracol" - IAR-80, din cele cateva sute construite si de fapt zeci de avioane operationale,... la anii "aceia",... e cazul sa ne trezim.
Muzeul Aviatiei din Turcia a fost infiintat in anul 1971 la Izmir, dar a fost inchis in 1979. A fost mutat la Yeºilyurt si redeschis in anul 1985:
Aviation Warfare Commandership, districtul Yeºilyurt;
Phone: +90 212 574 11 00
========================================
La Muzeul Aviatiei Romane avioanele se distrug sub ochii nostri,... mutari peste mutari, "pastrare" sub cerul liber,...
Am vizitat cateva muzee: Londra (+10 vizite), Kiev, Praga, Budapesta (6 vizite), Le Bourget (+50 vizite), Israel, Suedia, La Ferte Alais - "Muzeul zburator" (3 vizite private si doua la air show),... Am apreciat ca totul se face cu multa pasiune, efort si ff multi bani, in locatii corespunzatoare,... cu programe serioase, sprijinite de aviatia civila, militara, fundatii,... MAI AVEM PANA ACOLO,...
Va urez succes si
La multi ani!
Mihai ANDREI
|
ALEX MIHAILESCU (12 May 2006)
EU CRED CA SR FI BINE CA SA NE INDREPTAM ATENTIA CATRE RUSIA ! ACOLO S-AR PUTEA GASI CATE CEVA DINTR-UN IAR 80 . NU UITATI CA RUSII AU CAPTURAT IAR-URI IN TIMPUL RAZBOIULUI SI S-AR PUTEA SA FI RAMAS CATE CEVA DIN ELE ! DACA STIE CINEVA CEVA DESPRE ACESTEA SA-MI SPUNA SI MIE! CINE STIE POATE CU PUTIN NOROC GASIM UNUL INTREG !
|
Dan Antoniu (20 October 2005)
Adaug aici un mic comentariu,
Felicitari pentru acest Site, este deosebit de interesant mai ales pentru nevoia de a corecta anumite greseli datorate lipsei de informare.
Deci, formularea ARR Aeronautica Regala Romana este total gresita, a se citi de fapt Aeroclubul Regal Roman, care este cu totul altceva. Referirea este valabila de la infiintarea Aeronauticii Romane pana in anul 1946.
In perioada grevei regale de dupa razboi, pentru a intari atributele Casei Regale Romane, Ministerul Aerului si Marinei a folosit in corespondenta oficiale denumirea Aeronautica Regala Romana, pentru a exprima atasamentul Aeronauticii Militare fata de rege, dar subliniez ca aceasta denumire nu a fost oficiala neexistand un decret in aceasta privinta.
Suna frumos dar trebuie sa respectam istoria, in consecinta: Cercetãtori, nu uitati ce a spus istoricul britanic Arnold Toynbee „Dumnezeu nu poate schimba istoria, istoricii da”.
|
Dan Antoniu (20 October 2005)
Nu a existat nici o tentativa de evaziune cu vreun IAR-80 in Turcia.
A existat o evaziune dar cu un H. Hurrucane Mk1.
Nu mai faceti apel la nimeni deoarece nu are ce sa repatrieze.
|
Adrian Nicula (11 September 2005)
Domnule DENES,comandorul Nicolicescu,fost comandant al Gr.3/6 BOPI/Stuka este in viata,locuieste in Bucuresti,str.Nicolae Licaret,nr.3,sect.3.Poate sunte-ti interesat.
|
Adrian Nicula (11 September 2005)
Mie teama ca IAR-ul din Turcia este doar o legenda.Prima oara am auzit asta prin '82.Nu uita-ti ca Turcia a avut in dotare FW 190 AA3(auslandishe).
|
Dénes Bernád (4 August 2005)
Nu stiu de vreo dovada despre un I.A.R. 80 aflat in Turcia.
|
Ardeleanu Valentin (1 July 2005)
Fac apel la Guvernul Romaniei si Presedintie.
Domnilor !
Faceti toate demersurile posibile (materiale si politice)pentru a recupera din Turcia, singurul exemplar de IAR 80, original.
|