Romanian Military History Forum - Part of Romanian Army in the Second World War Website



  Reply to this topicStart new topicStart Poll

> The loss the marine convoy Sulina-Ochakov in 1941_
Sapog
Posted: June 05, 2016 04:24 pm
Quote Post


Soldat
*

Group: Members
Posts: 2
Member No.: 2801
Joined: May 08, 2010



PMEmail Poster
Top
Petre
Posted: June 07, 2016 06:05 pm
Quote Post


Locotenent colonel
*

Group: Members
Posts: 894
Member No.: 2434
Joined: March 24, 2009



The loss of the naval convoy Sulina-Otchakov, a text of Igor Sapojnikov, historian, 2016.

So, what is new :
Some 10 years ago the divers searched for Ungvar ship-wreck, with no results. An submerged object with 8.5 m height was found in a different location 46.14.N, 30.39.E, depth 16 m.
Due the great explosion a large crater of 160 m was formed in the sea bottom, 46.15.N, 30.40.E. Parts of ship remained on the crater edges … others were at distance 15 – 100 m.
One MTB, 50 m distance from the crater edge, overturned keel up, with big damages. ( 46.15.N, 30.40.52.E, depth 17.5 m ). The wooden hull was brocken… Booth torpedoes remained in their tubes. The position of her anchor states the MTB was anchored at the moment of explosion (?)
The other MTB is keel down, 140 m distance from crater edge, depth 18.5 m ( 46.15.N, 30,40.E ). The hull was preserved, superstructure full damaged. One torpedo is near ship, one is in its tube. Four depth-bombs in their positions. 15 –20 m distance, a Vickers 7.69 mm and another bomb. A plate from an engine was found (producer Isotta Frschini for Vosper Ltd.).
Distance between MTBs – 370 m. Also found aviation bombs and parts of naval mines.
Igor Alekseev proved No.1 is Viforul and No.2 is Vijelia.
Sadly, parts of MTBs have been “taken” by divers … Some barges discharged dredged soil from harbor works over Viforul.
They say at the Marine Museum in Constanţa it exists a special hall on this tragedy… - not true. (And to search and rescue Moskva crew were Viscolul + Vijelia)
PMEmail Poster
Top
Petre
Posted: June 16, 2016 06:15 pm
Quote Post


Locotenent colonel
*

Group: Members
Posts: 894
Member No.: 2434
Joined: March 24, 2009



Selections from this article (Part one), adapted :

Din cauza vremii rele următorul convoi a putut ieşi tocmai pe 9 nov. Acesta era format din navele de transport ungare Ungvar şi Tissa, patru vedete dragoare fluviale germane şi două vedete torpiloare româneşti. În timp ce vedetele dragoare creeau o pasă prin barajul de mine la Bugaz, Ungvar a lovit cu prova o mină, din care cauză ancora a scăpat şi n-a mai putut fi ridicată, nici abandonată. Cu toate că nava a pus maşina înapoi, vîntul de SW a rotit-o perpendicular pe baraj. Parte din echipaj s-a salvat trecând în şalupa de salvare, iar vedetele torpiloare au vrut să-i ia pe ceilalţi. Dar a mai explodat o mină şi întreaga navă cu restul oamenilor, muniţiile şi încărcătura de benzină etilată a sărit în aer. … Vedetele torpiloare Viforul şi Vijelia precum şi şalupa de salvare au fost grav avariate şi s-au scufundat. După salvarea răniţilor convoiul n-a mai putut continua marşul din cauza întăririi vântului. Vedetele dragoare au intrat la Bugaz iar Tissa s-a întors la Sulina. A doua zi vedetele dragoare au ieşit de la Bugaz, au controlat pasa prin barajul de mine şi n-au descoperit alte mine.
Din Jurnalele de Acţiuni al Donauflottille şi al Bazei Navale Constanţa au fost reconstituite unele detalii :
- la 09.11.1941 navele de transport Tissa, Ungvar, două vedete torpiloare româneşti (S.1 şi S.3), două pontoane Siebel (19 şi 24) remorcate de navele de transport au ieşit de la Sulina spre Oceakov. Pontoanele s-au întors la Bugaz din cauza vremii. Convoiul şi escorta compusă din vedetele dragoare fluviale germane FR.1, FR.2, FR.9, FR.11 s-au reunit la 07:30 (ora Berlinului). - Vedeta FR.9 a agăţat draga şi a pierdut-o. La 08:10 FR.1 şi FR.2 au tăiat două mine. La 08:10 FR.1 a observat două mine în raion Ilicevsk. Navele au stopat la darea alarmei în formaţie planificată. Însă din cauza vântului şi curentului au continuat să se deplaseze. Vedetele torpiloare au continuat să manevreze iar Ungvar a încercat să împuşte minele.
- La 08:20 nava a detonat o mină. A fost o explozie în sectorul prova, nava a pus pe înapoi şi a început să se scufunde. Vedetele româneşti şi FR.9 s-au dus să acorde ajutor navei şi să recupeze oamenii căzuţi în apă. De pe navă a fost lăsată şalupa la apă. S.1 s-a oprit în prova navei şi a lăsat barca de cauciuc. La 08:30 a fost a doua explozie şi a detonat încărătura navei. Urmare exploziei au pierit ambele vedete (Viforul şi Vijelia) la 30 mile est Odessa. Tissa s-a întors la Bugaz, apoi s-a dus la Sulina. Vedetele dragoare cu cei salvaţi s-au dus la Bugaz.
- 09.11.1941 Dsg. Ferdinand şi Maria au revenit la Constanţa la 10:45.
- 09.11.1941 Torp. [Zmeul şi Sborul] la 16:30 au ieşit de la Sulina să întâmpine pe Tissa, pe care au observat-o la 18:00.
- 10.11.1941 Tissa a ajuns la Sulina la 03:00 (NARA. — roll 2534 şi 2572-2573).
Cum se vede în însoţirea convoiului până la Bugaz au fost şi două distrugătoare.
Despre cum s-a văzut catastrofa din aer, există raportul pilotului de hidroavion ( publicat în 2009 de Igor Alekseev ) :
«...08.30, gurile limanului Nistrului, convoiul mergea normal. Vedetele torpiloare ale flotei române manevrau în jurul coloanei navelor de transport. De pe nava Ungvar au deschis foc de mitralieră neîntrerupt, dar în ritm lent, asupra minelor plutitoare. În acel moment a avut loc explozia minei, nava a explodat cu o flacără roşie ... s-a oprit şi a lăsat şalupa la apă. Vedetele româneşti încercând să acorde ajutor şi să ia oamenii la bord s-au apropiat de locul exploziei. În acel moment a a avut loc explozia. Pe nava de transport a izbucnit incendiu care s-a răspândit rapid spre pupa. Brusc s-a putut vedea cum nava sare în aer şi o coloană de fum şi foc a ţâşnit în sus până la 400 m. După explozie la suprafaţa apei nu mai era nimeni şi nimic, doar bărcile de cauciuc. De pe hidroplan (după amerizare) au fost observate multe rămăşiţe de la explozie... în plus bucăţi din Ungvar au izbit puternic Tissa – au fost răniţi doi oameni iar ofiţerul 4 de spaimă a suferit un şoc nervos ...»
În general împrejurările pierderii celor trei nave din convoi în urma puternicei explozii sunt clare… în calele lui Ungvar în afară de 469 tone provizii mai erau 141 tone bezină etilată în butoaie, 916 tone bombe aviaţie şi 306 tone muniţie a.a.

http://docs.ahistory.info/%D0%B3%D0%B8%D0%...BA%D0%BE%D0%B2/

This post has been edited by Petre on June 25, 2016 04:07 pm
PMEmail Poster
Top
Taz1
Posted: June 20, 2016 11:56 am
Quote Post


Caporal
*

Group: Members
Posts: 107
Member No.: 2414
Joined: March 05, 2009



A question : were it is possible to find the romanian navy archive from the war ? In Pitesti Military archive ?

Thank you.
PMEmail Poster
Top
Sapog
Posted: July 27, 2016 04:22 pm
Quote Post


Soldat
*

Group: Members
Posts: 2
Member No.: 2801
Joined: May 08, 2010



PMEmail Poster
Top
0 User(s) are reading this topic (0 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:

Topic Options Reply to this topicStart new topicStart Poll

 






[ Script Execution time: 0.0111 ]   [ 14 queries used ]   [ GZIP Enabled ]